Contract & Reglement
Waar vind ik mijn contract?
Hoe kan ik het contract ondertekenen?
Hoe gebeurt de plaatsbeschrijving?
Wat zit er allemaal in de huurprijs en de gemeenschappelijke kosten?
Mag ik voortijdig mijn huurcontract beëindigen?
Mag ik iets bevestigen aan de muur?
Waar vind ik het huishoudreglement?
Wat doe ik als ik een aanslepend probleem heb met mijn kotbaas?
Mag ik huisdieren houden op kot?
Mag ik roken op kot of in de gemeenschappelijke ruimten?
Wat moet ik doen bij het einde van mijn contract?
Hoe en wanneer bezorg ik mijn inschrijvingsbewijs?
Waar vind ik mijn contract?
Zodra we je contract aangemaakt hebben, ontvang je via mail een uitnodiging om connectie te maken met Rentio. Rentio is het digitale platform dat we gebruiken. Je ontvangt eveneens via mail de vraag om je contract digitaal te ondertekenen. Wanneer je je huurovereenkomst ondertekend hebt, vind je hem terug in de Rentio-app onder 'Documenten'.
Hoe kan ik het contract ondertekenen?
Het ondertekenen gebeurt enkel digitaal. Je kunt je huurovereenkomst op verschillende manieren digitaal ondertekenen:
* Via een eenmalige SMS- of emailcode: je vult je GSM-nummer of emailadres verder aan en wacht op de 6-cijferige code die als SMS of als email verstuurd wordt. Deze 6-cijferige code vul je in bij OTP-code.
* Via je It'sme: Ga naar je It'sme-account en bevestig de ondertekening.
* Via je eID: onderteken via je identiteitskaart en bijhorende kaartlezer.
Hoe gebeurt de plaatsbeschrijving?
Bij betreding wordt de student geacht om zelf een plaatsbeschrijving in te vullen, aangevuld met foto's en dit binnen 14 dagen na de start van het huurcontract. Indien dit niet gebeurt, sturen wij iemand om dit samen met de student in te vullen en kost dit 25 euro per plaatsbeschrijving. Een blanco exemplaar werd mee verstuurd met het contract of kan via de website: www.kotleven.be gedownload worden. Ingevulde plaatsbeschrijvingen zullen geüpload worden via Rentio en gedeeld met Kotleven, samen met de genomen foto's binnen 14 dagen na de start van het huurcontract met vermelding "Plaatsbeschrijving, straatnaam en kamernummer". Wanneer tijdens de huurperiode in de gehuurde plaatsen belangrijke wijzigingen zijn aangebracht, wordt dit in een addendum bij de beginplaatsbeschrijving gevoegd. Indien we geen plaatsbeschrijving ontvangen, gaan we ervan uit dat de kamer perfect in orde is.
Wat zit er allemaal in de huurprijs en de gemeenschappelijke kosten?
De huurprijs bestaat uit 2 delen: de huurprijs van de kamer en de maandelijkse kosten.
De huurprijs omvat naast de huur voor het meubilair, ook de huisvuiltaksen, de huisvuilcontainer, het onderhoud van de gemeenschappelijke delen, het onderhoud van de brandveiligheidsvoorzieningen en de brandverzekering zoals bepaald in artikel 7 van de huurovereenkomst.
De maandelijkse kosten omvatten de kost van elektriciteit, warm en koud water, energie, centrale verwarming en internet. De 2 delen worden maandelijks in 1 bedrag opgevraagd. Enkel de tweede verblijftaks is niet inbegrepen in de maandelijkse kosten.
Mag ik voortijdig mijn huurcontract beëindigen?
Indien je als huurder je overeenkomst opzegt binnen een termijn van 3 maanden voor de inwerkingtreding, zal dit leiden tot een opzegvergoeding van 2 maanden huur. Bespreek je redenen om je huurcontract voortijdig op te zeggen met ons. We zullen vast samen tot een billijke oplossing komen.
Mag ik iets bevestigen aan de muur?
We hebben liever niet dat studenten op eigen houtje nagels en schroeven in de muur draaien. Probeer dit te vermijden door plakstrips te gebruiken. Wil je echt een extra legplank installeren? Bespreek dit dan eerst met ons en wij sturen indien akkoord ons klusteam om de plank te komen bevestigen.
Waar vind ik het huishoudreglement?
Het huishoudreglement vind je bij de huurovereenkomst in de Rentio-app onder 'Documenten'. Je vindt het eveneens op onze website www.kotleven.be onder het punt 'Praktische info'.
Wat doe ik als ik een aanslepend probleem heb met mijn kotbaas?
Als huurder ben je akkoord gegaan door het ondertekenen van de huurovereenkomst om bij een geschil over de interpretatie, de uitvoering of de beëindiging van de overeenkomst of bij een aanslepend probleem met je huisbaas, dit voor te leggen aan de Huisvestingsdienst voor een verzoeningsvoorstel.
Mag ik huisdieren houden op kot?
Neen, je mag geen huisdieren houden op je kamer.
Mag ik roken op kot of in de gemeenschappelijke ruimten?
Neen, al onze studentenhuizen zijn volledig rookvrij. Het is verboden om te roken in je kamer of in de gemeenschappelijke ruimten. Het gebruik van een e-sigaret of vape wordt gelijkgesteld met roken.
Wat moet ik doen bij het einde van mijn contract?
Indien je aangegeven hebt, dat je het volgende academiejaar wenst te blijven op dezelfde kamer, dien je niets te ondernemen. Indien je niet wenst te blijven of indien je naar een andere kamer verhuist, moet je volgende richtlijnen in acht nemen. De huurovereenkomst eindigt op de overeengekomen datum zonder opzegging. Behoudens een andere schriftelijke regeling moet de huurder de kamer 5 dagen voor het verlopen van het contract volledig ontruimen en grondig poetsen. Maak een afspraak voor een kamercontrole en het inleveren van de sleutels. Een document 'verlaten van de kamer' werd meegestuurd te samen met het contract. Indien nodig vind je het nogmaals hier.
Hoe en wanneer bezorg ik mijn inschrijvingsbewijs?
Je dient je inschrijvingsbewijs voor 1 december te uploaden in de Rentio-app en te delen met Kotleven. Wanneer je het vergeet te delen, kan Kotleven het niet zien en dus ook niet doorsturen naar de gemeente. In dit geval is de verhoogde gemeentebelasting voor niet-studenten tbv €1584 van toepassing. Indien je niet meer in het bezit bent van het originele document, kan je een duplicaat aanvragen bij je universiteit of hogeschool.